Οι παραγωγές Εικονικής Πραγματικότητας που έχουν αναπτυχθεί και παρουσιάζονται στα Θέατρα Εικονικής Πραγματικότητας του Πολιτιστικού Kέντρου «Ελληνικός Κόσμος», «Θόλος», «Κιβωτός» και «Εικονικός Κινηματογράφος» είναι τα ακόλουθα:
Ένα μνημείο-σύμβολο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Μία υπερσύγχρονη Θόλος Εικονικής Πραγματικότητας. Ενδελεχής επιστημονική έρευνα ετών από τα στελέχη και τους επιστημονικούς συνεργάτες του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Τα στοιχεία αυτά συνθέτουν το «σκηνικό» της νέας διαδραστικής παραγωγήςΕικονικής Πραγματικότητας «Αγία Σοφία: 1.500 Χρόνια Ιστορίας» που αποτελεί μία πλήρη ψηφιακή αναπαράσταση του ναού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και δημιουργήθηκε ειδικά για το θέατρο Εικονικής Πραγματικότητας «Θόλος» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».
Οι θεατές καλούνται σε ένα μοναδικό ταξίδι ανακάλυψης. Μια μαγευτική ξενάγηση για μικρούς και μεγάλους, στην οποία οι επισκέπτες δεν είναι απλοί παρατηρητές, αλλά συμμετέχουν σε διάφορα σενάρια και περιηγήσεις. Αναπαρίσταται, με πλήρη λεπτομέρεια, το εσωτερικό του ναού, ο αρχιτεκτονικός του σχεδιασμός, ο γλυπτός και ψηφιδωτός διάκοσμος και παράλληλα, παρουσιάζονται οι διάφορες φάσεις κατασκευής του μνημείου και σημαντικά ιστορικά, κοινωνικά και οικονομικά στοιχεία της ζωής του Βυζαντίου. Η νέα διαδραστική αυτή παραγωγή δίνει την ευκαιρία στο κοινό να επισκεφθεί τον εμβληματικό αυτό χώρο και να τον παρατηρήσει όπως ήταν στην περίοδο της ακμής του.
Μπείτε στη «ΘΟΛΟ» και ταξιδέψτε στην Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ., όπου θα δείτε να ανασυντίθενται μπροστά στα μάτια σας με κάθε λεπτομέρεια όλα τα κτήρια που βρίσκονταν στον «Ιερό Βράχο» στην πραγματική τους κλίμακα και τις διαστάσεις. Με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, ο θεατής θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει τα πιο περίπλοκα, από αρχιτεκτονικής άποψης, κτίρια της Ακρόπολης, όπως τον Παρθενώνα, το Ερεχθείο, τον Ναό της Απτέρου Νίκης, τα Προπύλαια, αλλά και τα αγάλματα που τα διακοσμούσαν σε 3D και στα φυσικά τους χρώματα, όπως ήταν την εποχή που δημιουργήθηκαν.
Παράλληλα, παρουσιάζονται ναοί και αγάλματα τα οποία δεν διασώζονται μέχρι σήμερα όπως το Αρρηφόριον, το Ιερό του Διός Πολιέως, το Ιερό της Αρτέμιδος Βραυρωνίας, η Χαλκοθήκη, ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα με το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς Αθηνάς κ.α.
Ομάδες ειδικών, ζωγράφοι, 3D modelers, προγραμματιστές και αρχαιολόγοι ανέπτυξαν τα τρισδιάστατα μοντέλα κάθε κτηρίου. Στη συνέχεια, οι επιστήμονες του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού προσάρμοσαν την προβολή για τις ανάγκες της «ΘΟΛΟΥ» και με τη βοήθεια του καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας Πάνου Βαλαβάνη προσφέρουν στους επισκέπτες του «Ελληνικού Κόσμου» μία ακόμα συγκλονιστική εμπειρία, όπου ο θεατής περιηγείται ανάμεσα στους υπέρλαμπρους ναούς, μαθαίνοντας για την ιστορία του Ιερού Βράχου, χάρη στη συναρπαστική ξενάγηση που γίνεται «ζωντανά» από τους Μουσειοπαιδαγωγούς του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.
Οι θεατές ξεναγούνται στο χώρο της Αρχαίας Αγοράς και, με την καθοδήγηση ειδικού Μουσειοπαιδαγωγού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οι ίδιοι τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν. Η αναπαράσταση της Αγοράς σε τρεις διαφορετικές στιγμές της ιστορίας της δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να αντιληφθεί την εξέλιξη μέσα στο χρόνο και τη μεταβολή των λειτουργιών του χώρου από εποχή σε εποχή, όπως αυτή αποτυπώνεται στις αρχιτεκτονικές και πολεοδομικές διαφοροποιήσεις της.
Στην κλασική Αγορά (περί το 400 π.Χ.) τονίζεται η σημασία των δημόσιων διοικητικών κτηρίων και η ύπαρξη ενός μεγάλου ανοιχτού χώρου για συναθροίσεις και αθλητικές δραστηριότητες. Στα Ελληνιστικά χρόνια (περί το 150 π.Χ.) δεσπόζουν τα μεγάλα εμπορικά κτήρια (στοές) και δίνεται έμφαση στην ευεργετική δράση των ελληνιστικών ηγεμόνων. Τέλος, η ρωμαϊκή εικόνα της Αγοράς (περί το 150 μ.Χ.) αποτυπώνει τη σταδιακή της αποδυνάμωση ως διοικητικού και εμπορικού κέντρου, γεγονός που άφησε περιθώρια για την ανάπτυξη του θρησκευτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της, με την ανέγερση καινούργιων ναών, ωδείου, βιβλιοθήκης και νυμφαίου.
Το ταξίδι αρχίζει από την Αρχαϊκή περίοδο, με αφετηρία την κατεστραμμένη από τους Περσικούς Πολέμους Αγορά της Αθήνας. Με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς, που αναδύεται μέσα από ένα βράχο, οι θεατές μεταφέρονται στα Κλασικά χρόνια και περιηγούνται τα κτήρια που έχουν ανοικοδομηθεί στην Αγορά. Χρησιμοποιώντας μάλιστα το χειριστήριο με το οποίο είναι εξοπλισμένη κάθε θέση, οι θεατές συμμετέχουν στην κατασκευή της Ποικίλης Στοάς.
Στη συνέχεια παρακολουθούν την πομπή των Παναθηναίων και ψηφίζουν στον οστρακισμό του 416 π.Χ. Στα Ελληνιστικά χρόνια παρακολουθούν την κατασκευή της Στοάς του Αττάλου, ενώ ο Μονόπτερος ναός είναι η αφετηρία για να φτάσουν στη Ρωμαϊκή εποχή. Μέσω του αμφορέα, που αποτέλεσε εξαρχής το μέσο για το ταξίδι αυτό στο χρόνο, οι θεατές επιστρέφουν στο παρόν, στις διαχρονικές αξίες και τα ιδεώδη που γεννήθηκαν στην Αρχαία Αγορά και αποτελούν σήμερα παγκόσμια κληρονομιά.
Σύνθετο θεατρικό δρώμενο, στο οποίο η προβολή Εικονικής Πραγματικότητας συνδυάζεται με τη δράση των ηθοποιών. Η συμμετοχή των θεατών είναι αναγκαία για την εξέλιξη του δρώμενου, το οποίο αφορά τις θρησκευτικές, εμπορικές και πολιτειακές λειτουργίες που επιτελούνταν στο χώρο της Αγοράς.
Η παραγωγή προσφέρει μια ολοκληρωμένη περιήγηση στον ιερό χώρο της αρχαίας Ολυμπίας το 2ο αιώνα π.Χ. Μνημεία και ιερά κτήρια ζωντανεύουν, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να γίνουν «κοινωνοί» των αγωνισμάτων και των τελετουργιών των Ολυμπιακών Aγώνων και να γνωρίσουν την ιστορία της πόλης: Ο ναός του Δία, υπόδειγμα δωρικού περίπτερου ναού με θαυμαστό γλυπτό διάκοσμο, το Ηραίο, το παλαιότερο μνημειακό οικοδόμημα του ιερού, αφιερωμένο στη θεά Ήρα, το Γυμνάσιο, που χρησίμευε για την προπόνηση των ακοντιστών, των δισκοβόλων και των δρομέων, η Παλαίστρα, όπου προπονούνταν οι παλαιστές, οι άλτες και οι πυγμάχοι, το Λεωνιδαίο, χώρος διαμονής των επίσημων επισκεπτών, το Βουλευτήριο, όπου αθλητές, συγγενείς και κριτές έδιναν όρκο ότι θα τηρήσουν τους κανόνες των Αγώνων, το Στάδιο, όπου τελούνταν τα περισσότερα αγωνίσματα, οι Θησαυροί διάφορων πόλεων, όπου φυλάσσονταν πολύτιμα αφιερώματα, και το Φιλιππείο, που αφιερώθηκε από το Φίλιππο Β', το βασιλιά της Μακεδονίας, μετά τη νίκη του στη μάχη της Χαιρώνειας το 338 π.Χ.
Η διαδραστική αυτή εικονική εμπειρία μεταφέρει τους επισκέπτες στο εργαστήρι του γλύπτη Φειδία στην Ολυμπία. Μέσα σ' αυτό υπάρχουν –σε πιστή αναπαράσταση– το ξακουστό άγαλμα του Δία, τα εργαλεία, τα υλικά και τα καλούπια του γλύπτη. Κατά τη διάρκεια της παραγωγής, οι νεαροί επισκέπτες γίνονται βοηθοί του γλύπτη, χρησιμοποιούν τα εργαλεία του και συμμετέχουν στην κατασκευή του αγάλματος. Η δραστηριότητα αυτή προσφέρει στους επισκέπτες μια συναρπαστική εμπειρία. Μέσα από την ενεργό συμμετοχή τους, αντλούν πολύτιμες πληροφορίες για τα εργαλεία, τα υλικά και τον τρόπο επεξεργασίας τους, για τις μεθόδους εφαρμογής των υλικών στην κατασκευή του αγάλματος, για τη διαδικασία που ακολουθεί ο γλύπτης και τέλος για την αρχαία Ολυμπία και τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Ο ναός του Δία έχει αναπαρασταθεί ψηφιακά με ακρίβεια, ώστε να διακρίνονται πολλές από τις αρχιτεκτονικές του λεπτομέρειες. Οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν τους άθλους του Ηρακλή στις μετόπες και τα φημισμένα αετώματα με τη σύγκρουση Λαπιθών και Κενταύρων. Το ψηφιακό μοντέλο του ναού έχει εμπλουτιστεί με τον περιβάλλοντα χώρο της αρχαίας Άλτης, επιχειρώντας μια ελεύθερη απόδοση του καταπράσινου τοπίου της Ολυμπίας και του Κρονίου λόφου που πλαισίωναν το ναό. Στο εσωτερικό του ναού, υπάρχει η «εικονική» αναπαράσταση του φημισμένου αγάλματος του Δία, έργο του γλύπτη Φειδία, ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου από το οποίο τίποτα δε σώζεται σήμερα.
Στην παραγωγή αυτή γίνεται περιήγηση στη χερσόνησο και την πόλη της Μιλήτου, όπως ήταν δύο χιλιάδες χρόνια πριν. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν την εικονική πόλη και να γνωρίσουν τα σημαντικότερα δημόσια κτήριά της. Ξεκινώντας από την πύλη της στο Λιμάνι των Λεόντων, μπαίνουν στο ιερό του Δελφινίου Απόλλωνα. Στη συνέχεια, επισκέπτονται την Ιωνική Στοά, που στέγαζε τα καταστήματα της πόλης, το Ελληνιστικό Γυμνάσιο, τη Βόρεια Αγορά και το Βουλευτήριο, διακρίνοντας ακόμη και τις λεπτομέρειες στην αρχιτεκτονική των κτηρίων. Μπορούν να «πετάξουν» πάνω από την πόλη για μια τελευταία πανοραμική ματιά στον άρτιο πολεοδομικό σχεδιασμό της, ακόμη και να «βουτήξουν» στο λιμάνι της.
Η ιωνική πόλη Πριήνη, ένα εξαιρετικό παράδειγμα ελληνιστικής αρχιτεκτονικής, είναι άλλη μια εμπειρία Eικονικής Πραγματικότητας που αναπτύσσεται από τα στελέχη του Iδρύματος. Έχει ήδη ξεκινήσει η ψηφιακή αναπαράσταση των δημόσιων κτηρίων της πόλης, των κατοικιών και του περιβάλλοντος χώρου.
Στο διαδραστικό αυτό παιχνίδι, ένα αγγείο που πάνω έχει παραστάσεις ολυμπιακών αθλημάτων σπάει και οι νεαροί επισκέπτες, ενώνοντας τα εικονικά θραύσματα, το ανασυνθέτουν και βλέπουν τις παραστάσεις να ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια τους. Μ' αυτό τον τρόπο συμμετέχουν ενεργά και με δημιουργικό τρόπο στην κατασκευή φημισμένων αγγείων και παράλληλα αντλούν πληροφορίες για τα δημοφιλή ολυμπιακά αθλήματα και τους αθλητές της Aρχαιότητας.
Η ελληνική ενδυμασία κατά την Κλασική και Βυζαντινή περίοδο αποτελεί το θέμα της εκπαιδευτικής παραγωγή Εικονικής Πραγματικότητας «Μαγικό Βεστιάριο». Πρόκειται για ένα σύνολο διαδραστικών εμπειριών που απευθύνονται σε παιδιά και έχουν στόχο να ζωντανέψει ο μαγικός κόσμος της ελληνικής φορεσιάς με τρόπο που θυμίζει παραμύθι.
Με άξονα την τριακόντορο, το αντίγραφο αρχαίου πολεμικού πλοίου που σταθμεύει στον υπαίθριο χώρο του «Ελληνικού Κόσμου», αναπτύσσεται εφαρμογή Εικονικής Πραγματικότητας, στην οποία οι νεαροί επισκέπτες ξεναγούνται με μια αρχαία διήρη. Η εφαρμογή εντάσσεται στο ομώνυμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ασχολείται με τους μύθους και τις ιστορίες της θάλασσας.
Ο ναός του Ασκληπιού στην αρχαία Μεσσήνη, σημαντικό λατρευτικό κέντρο των Ελληνιστικών χρόνων, αποτελεί το θέμα αυτής της παραγωγής Εικονικής Πραγματικότητας. Η διαδραστική αυτή περιήγηση παρουσιάζει τη διαδικασία της εικονικής «ανακατασκευής» του ναού και δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να χειριστούν μεμονωμένα αρχιτεκτονικά μέλη και να πειραματιστούν πάνω σε διαφορετικές αρχιτεκτονικές υποθέσεις.
Ο Αρχιμήδης, μία από τις μεγαλύτερες μορφές των αρχαίων ελληνικών μαθηματικών, και γενικότερα της αρχαίας και μεσαιωνικής επιστήμης, αναδεικνύεται στο πρόγραμμα αυτό. Μέσα από διαδραστικά εικονικά πειράματα οι επισκέπτες μαθαίνουν για το θεώρημα υπολογισμού του όγκου της σφαίρας σε συνδυασμό με το νόμο ισορροπίας του ζυγού, την αρχή της υδροστατικής και το περίφημο «εύρηκα», την εφεύρεση του κοχλία για μεταφορά νερού από χαμηλότερη σε υψηλότερη στάθμη, την ιστορία με τα παραβολικά κάτοπτρα αλλά και τις δαγκάνες τις οποίες χρησιμοποιούσαν για να αναποδογυρίζουν τα πλοία των Ρωμαίων. Η παραγωγή αναπτύσσεται στο πλαίσιο της έκθεσης «Yπάρχει σε όλα λύση; Tαξίδι στον Kόσμο των Aρχαίων Eλληνικών Mαθηματικών».
Σε αυτή την παραγωγή οι νεαροί επισκέπτες μπορούν να δουν εικονικά και με τρόπο μοναδικό τη λειτουργία ενός παλιού ελαιοτριβείου. Στο ιδιαίτερο αυτό ελαιοτριβείο, όχι μόνο μαθαίνουν για την παραδοσιακή διαδικασία παραγωγής του ελαιόλαδου αλλά τη «ζουν» κιόλας, αφού μπορούν να λειτουργήσουν το πιεστήριο που παράγει το λάδι ή ακόμα, με το πάτημα ενός κουμπιού, να συρρικνωθούν στο μέγεθος μιας ελιάς και να μπουν μέσα σε αυτό!